Google My Business in het kort GMB is een krachtig middel om de vindbaarheid te vergroten. Helaas kom ik vaak profielen tegen die niet het onderste uit de kan halen. Deze gratis vermelding zorgt voor verkeer van personen die op zoek zijn naar uw bedrijf. Deze kans laten liggen is dus best zonde.
Google My Business optimaliseren
Het vergt slechts eenmalig een uurtje om het profiel te verbeteren. Dit zorgt voor betere resultaten, het zorgt dat een bedrijf hoger in de resultaten wordt getoond. Ook een weergave op de kaart zal meer tot zijn recht komen.
Hoe verbeter ik mijn GMB profiel?
- Plaats zoekwoorden in je bedrijfsnaam, zonder dat het relevantie verliest.
Begin met de bedrijfsnaam, bijvoorbeeld Autobedrijf Jansen.
Voeg vervolgens een belangrijk zoekwoord toe, bijvoorbeeld auto onderhoud in Amsterdam Sloterdijk.
Dezelfde zoekwoorden zet je ook in de landingspagina titel na de bedrijfsnaam - Verzamel positieve Google reviews, dit geeft vertrouwen aan bezoekers en Google neemt dit mee in de positie in de resultaten.
Het aantal beoordelingen is van ondergeschikt belang, het gaat om de score.
20 Beoordelingen van gemiddeld 4.5 zijn een beter signaal dan 300 beoordelingen met een gemiddelde van 4.
Kwaliteit gaat dus voor kwantiteit. - Biedt je bepaalde services aan die je vermeld in GMB, maak dan voor ieder van die services een pagina aan op je website of shop.
Dit is een bevestiging dat je deze ook werkelijk aanbiedt, waardoor het vertrouwen groeit, zowel bij de bezoekers als het algoritme van Google. - Zoekwoorden in de header van tenminste 1 pagina, bij voorkeur als H1 tag eventueel herhaald in de H2 tag.
Voor zowel de landingspagina als de service pagina’s maken we duidelijk waar deze over gaat. - Vul alle informatie in het profiel in, openingstijden, over ons en het adres.
Wees zo volledig mogelijk, en vergeet de contactgegevens niet te vermelden, zodat een prospect direct kan bellen. - Zorg voor uniformiteit in de NAW-gegevens van alle online vermeldingen.
- Plaatsnaam in de content van de website.
Vermeld deze in de pagina titel, de omschrijvingen de inhoud.
Het geeft een extra signaal dat het bedrijf werkelijk gevestigd is in deze plaats, wat meer vertrouwen geeft. - Zorg voor externe backlinks naar de pagina die linkt van het Google business profiel.
Dit zou ieder bedrijf eigenlijk al moeten doen om in de gewone zoekresultaten hoger te scoren, maar ook voor het Google My Business profiel zijn deze van onschatbare waarde. - Bouw ook interne links naar deze pagina, normaal gesproken de homepage, zorg voor een diversiteit aan anchor teksten.
- Kies meerdere categorieën in het profiel, er is een primaire categorie, maar hier naast is het mogelijk een aantal secundaire categorieën te selecteren.
Zorg dat deze relevant zijn.
Als laatste een veel gemaakte fout waardoor de zichtbaarheid ondermaats is, of soms geheel afwezig.
Vergeet niet je bedrijf te verifiëren, eenvoudig invullen en je ontvangt een brief met een code van Google.
Er zijn tal van bedrijven die deze stap overslaan, waardoor de zichtbaarheid minimaal is.